Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Σάββατο 6 Δεκεμβρίου 2014

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ - ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ & ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΥΛΗΣ Α’ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ



ΜΑΘΗΜΑ : ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ
Ειδικότητα: Τεχνικός Οχημάτων - Τάξη Β’
ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ & ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΥΛΗΣ Α’ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ
1)                   Τι ονομάζουμε αυτοφερόμενο αμάξωμα; Από τι αποτελείται;
Απ: Ο ρόλος του πλαισίου μεταβιβάσθηκε στο αμάξωμα, το οποίο παρουσιάζεται ως ένα ενιαίο μεταλλικό περίβλημα που ονομάζεται «αυτοφερόμενο αμάξωμα». Το περίβλημα αυτό αποτελείται από λεπτά ελάσματα χάλυβα 0,6-0,85 mm, που συγκροτούν το δάπεδο, την οροφή και τα εμπρόσθια και οπίσθια μέρη του οχήματος. 
2)                   Τι ιδιότητες πρέπει να εμφανίζει ένα αξιόμαχο πλαίσιο;  
Απ: α)να είναι άκαμπτο, ώστε να μην μετακινούνται τα διάφορα υποσυστήματα του οχήματος λόγω διάφορων καταπονήσεων, β)να έχει μικρό βάρος, γ)να συντελεί στην καλή πρόσφυση των τροχών του οχήματος στο έδαφος, έχοντας χαμηλά το κέντρο βάρος του, δ)να εξασφαλίζει με το σχήμα του μικρό συντελεστή αεροδυναμικής αντίστασης, ε)να εξασφαλίζει την άνεση και ασφάλεια επιβατών και φορτίου  
3)                   Τι γνωρίζετε για το «κλασσικό πλάισιο»;
Απ: Αποτελείται από 2 κύριες διαμήκεις δοκούς παράλληλες μεταξύ τους που λέγονται μηκίδες, οι οποίες συνδέονται με 3 άλλες μικρότερες εγκάρσιες δοκούς που λέγονται διαδοκίδες (μια στο μέσον και ανά μια στα 2 άκρα). Οι δοκοί αυτοί κατασκευάζονται από σφυρήλατο χάλυβα.
4)                   Ποιοι είναι οι έλεγχοι που μπορεί να γίνουν σε ένα αυτοφερόμενο αμάξωμα;
Απ α)έλεγχος με «προσεγγιστική μέθοδο» ή μέθοδο Χ, β)έλεγχος με απόλυτη σύγκριση, γ)διαστασιακός έλεγχος.
5)                    Τι ονομάζουμε ευθυγράμμιση αυτοφερόμενου αμαξώματος;
Απ: Ευθυγράμμιση ονομάζουμε τη διαδικασία εξάλειψης των παραμορφώσεων και την επαναφορά του αμαξώματος στην αρχική του κατάσταση. Διενεργείται μέσω έλξης των μετάλλων.
6)                   Σε μια διαδικασία ευθυγράμμισης αμαξώματος, ποια είναι τα σημεία που πρέπει να καθορισθούν σε ένα πρόγραμμα εργασίας;
Απ: α) ο αριθμός των έλξεων που απαιτούνται, β) η κατεύθυνση της κάθε έλξης, γ)ο τρόπος εργασίας για την αποκατάσταση της ζημιάς, ακολουθώντας αντίστροφη πορεία από αυτή που προκάλεσε τη ζημιά, δ) τα σημεία στα οποία θα μπουν οι σφιχτήρες και τα σημεία στα οποία θα γίνουν οι έλξεις, ε)τα τμήματα που πιθανόν θα αφαιρεθούν για να γίνουν οι έλξεις
7)                   Τι είναι ο αριθμός πλαισίου ενός αμαξώματος, από πόσα ψηφία αποτελείται και τι συμβολίζει η κάθε υποομάδα από τις 3 που τον συγκροτούν;
Απ: Ο αριθμός πλαισίου είναι η ταυτότητα κάθε οχήματος και επιτρέπει την αποκλειστική αναγνώριση του οχήματος και του κατασκευαστή του. Είναι χαραγμένος με σφυρηλάτηση ή διάτρηση στο αμάξωμα ή στο πλαίσιο. Αποτελείται από 17 ψηφία. Η 1η υποομάδα αποτελείται από 3 ψηφία και δίνει πληροφορίες που οδηγούν στην αναγνώριση του κατασκευαστή. Η 2η υποομάδα αποτελείται από 7 ψηφία  και δηλώνει τα γενικά χαρακτηριστικά του οχήματος, κινητήρα και αμαξώματος, σύμφωνα με τον κατασκευαστή. Η 3η υποομάδα αποτελείται από 7 ψηφία, από τα οποία τα 6 τελευταία είναι υποχρεωτικά αριθμοί και δηλώνουν τον αύξοντα αριθμό παραγωγής του οχήματος. 
8)                   Ποιος είναι ο σκοπός ενός συστήματος μετάδοσης κίνησης και από ποια μέρη αποτελείται;
Απ: Σκοπός του συστήματος μετάδοσης κίνησης είναι η μεταφορά της ισχύος του κινητήρα του οχήματος στους τροχούς του ή σε άλλους βοηθητικούς μηχανισμούς(βαρούλκο). Αποτελείται από α)συμπλέκτη, β)κιβώτιο ταχυτήτων, γ)κιβώτιο βοηθητικής (αν υπάρχει), δ)αρθρωτοί σύνδεσμοι με τον άξονα μετάδοσης, ε)διαφορικό, στ)ημιαξόνια
9)                   Ποια είναι τα πλεονεκτήματα και ποια τα μειονεκτήματα της κίνησης στους 4 τροχούς;
Απ: Τα πλεονεκτήματα είναι : α)μπορεί να μεταφέρει διπλάσια κινητήρια δύναμη(ελκτική) σε σχέση με την κίνηση σε 2 τροχούς, β)με το κιβώτιο ταχυτήτων διανομής μεταδίδεται περισσότερη ροπή στρέψης στον άξονα που έχει καλύτερη πρόσφυση στο οδόστρωμα, γ)αύξηση ροπής στρέψης. Τα μειονεκτήματα είναι : α)αύξηση κατανάλωσης καυσίμου, β)το τιμόνι γίνεται βαρύ, γ)φθείρονται τα τακούνια των ελαστικών γρηγορότερα.
10)                Τι ονομάζουμε συμπλέκτη; Που βασίζεται η λειτουργία του;  
Απ: Ο συμπλέκτης είναι ένας λυόμενος σύνδεσμός που χρησιμοποιείται όπου υπάρχει ανάγκη διακοπής και στη συνέχεια επανασύνδεσης της ροπής που μεταφέρουν οι συνδεόμενοι άτρακτοι, χωρίς το σταμάτημα της περιστροφής της κινητήριας ατράκτου. Η λειτουργία του βασίζεται στην ανάπτυξη τριβής μεταξύ 2 επιφανειών, «ξηρή» τριβή για τους μηχανικούς συμπλέκτες και «υγρή» τριβή για τους υδραυλικούς συμπλέκτες.
11)                Που τοποθετείται συνήθως ο συμπλέκτης; Ποιος ο σκοπός του κατά τη λειτουργία του;  
Απ: Ο συμπλέκτης συνήθως τοποθετείται στην πίσω πλευρά του σφονδύλου, μεταξύ του κινητήρα και του κιβωτίου ταχυτήτων. Μέσω του συμπλέκτη αποσυμπλέκεται προσωρινά το σύστημα μετάδοσης κίνησης από τον κινητήρα. Αφού γίνει η σύμπλεξη, ο συμπλέκτης πρέπει να μεταδίδει όλη την ισχύ του κινητήρα στο κιβώτιο ταχυτήτων χωρίς να ολισθαίνει (πατινάρει), ενώ και ο κινητήρας πρέπει να αποσυμπλέκεται από το σύστημα μετάδοσης κίνησης κατά τη διάρκεια μιας αλλαγής ταχύτητας.
12)                Να αναφέρετε τους γνωστούς τύπους συμπλεκτών.
Απ: α)συμπλέκτες 1 δίσκου με ελατήρια, β)συμπλέκτες 2 δίσκων με ελατήρια, γ)συμπλέκτες με διάφραγμα (χτένι), δ) συμπλέκτες πολλαπλών δίσκων, ε)συμπλέκτες υγρής τριβής πολλαπλών δίσκων. 
13)                Να αναφέρετε τους γνωστούς τύπους αυτόματων συμπλεκτών.
Απ: α)φυγοκεντρικοί, β)ηλεκτρομαγνητικοί, γ)υδραυλικοί, δ)υδραυλικοί μετατροπής της ροπής στρέψης.
14)                Ποια είναι τα κύρια μέρη από τα οποία αποτελείται ένας συμπλέκτης με ελατήρια;
Απ: αποτελείται από α)τα κινητήρια μέλη, που προσαρμόζονται στον κινητήρα(δηλαδή στο βολάν) και περιστρέφονται μαζί του, β)τα κινούμενα μέλη, που προσαρμόζονται στο κιβώτιο ταχυτήτων και περιστρέφονται με αυτό, γ)τα εξαρτήματα λειτουργίας του συμπλέκτη, δηλαδή τα ελατήρια και η άρθρωση που κρατά σε επαφή τα κινητήρια με τα κινούμενα μέλη.
15)                Ποιες είναι οι πιο συνηθισμένες βλάβες ενός συμπλέκτη και που οφείλονται;
1)ολίσθηση (πατινάρισμα)
2) Κακή αποσύμπλεξη
3)Απότομη σύμπλεξη (σκορτσάρισμα)
4)Θορυβώδης λειτουργία
-              Φθορά του θερμουϊτ του δίσκου
-              Σπασμένα ελατήρια της πλάκας πίεσης
-              Παρουσία λιπαντικού στο συμπλέκτη
-              Κατεστραμμένη πλάκα πίεσης
-              Αρρύθμιστα κοκοράκια
-            Αντικανονική ρύθμιση στα κοκοράκια
-            Σπασμένα κομμάτια θερμουϊτ
-            Στραβή πλάκα πίεσης ή δίσκος
-              Λανθασμένη ρύθμιση στα ζύγωθρα
-              Τραχειά επιφάνεια τριβής
-              Χαλαρές επιφάνειες του δίσκου τριβής
-                 Φθαρμένο ή χωρίς γράσο ρουλεμαν
-                 Θραύση ελατηρίων,ζύγωθρων ή ελατηρίων δίσκου τριβής
-                 Φθορά ή έλλειψη λίπανσης στο σημείο στήριξης του πρωτεύοντα άξονα επί του σφονδύλου

16)                Ποια είναι τα κυριότερα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα ενός υδραυλικού συμπλέκτη;
Απ: Πλεονεκτήματα : α)Ομαλή, βαθμιαία και ελαστική μετάδοση κίνησης, β)αποσβένει τις στρεπτικές ταλαντώσεις του κινητήρα και έτσι προστατεύεται το κιβώτιο ταχυτήτων. Μειονεκτήματα : α)είναι μειωμένης απόδοσης λόγω της επιβράδυνσης που προκαλεί το λάδι κατά την επιστροφή του από το στρόβιλο (κέλυφος Β) στην αντλία (κέλυφος Α), β)δεν μπορεί να αποσυμπλέξει εν κινήσει, γ)δεν ενισχύει τη ροπή στρέψης του κινητήρα
17)                Που βρίσκεται συνήθως το κιβώτιο ταχυτήτων; Ποιος είναι ο σκοπός του και που βασίζεται η λειτουργία του;
Απ: Το κιβώτιο ταχυτήτων βρίσκεται μεταξύ του συμπλέκτη και του κεντρικού άξονα μετάδοσης κίνησης στο διαφορικό. Σκοπός του είναι με τη βοήθεια οδοντωτών τροχών (γραναζιών) να δημιουργεί μια μεταβλητή σχέση μετάδοσης της κίνησης μεταξύ του κινητήρα και των κινητήριων τροχών του οχήματος. Η λειτουργία του βασίζεται στο γεγονός πως όταν εμπλέκονται γρανάζια διαφορετικής διαμέτρου ή διαφορετικού αριθμού δοντιών, αυτός που έχει τη μεγαλύτερη διάμετρο ή το μεγαλύτερο αριθμό δοντιών, περιστρέφεται με μικρότερο αριθμό στροφών έναντι του άλλου.
18)                Ποιες είναι οι σχέσεις που ισχύουν για τα εμπλεκόμενα γρανάζια ενός κιβωτίου ταχυτήτων ;
Απ: α)σχέση μετάδοσης μεταξύ 2 γραναζιών, όπου ισχύει  l1,2 = n1/n2 = R2/R1 = D2/D1 = z2/z1=Μ21  όπου l1,2 : η σχέση μετάδοσης στροφών μεταξύ γραναζιού 1 και 2, n: ο αριθμός στροφών ανά λεπτό του κάθε γραναζιού, R: η ακτίνα κάθε γραναζιού, D: η διάμετρος κάθε γραναζιού, z: o αριθμός δοντιών κάθε γραναζιού, Μ: η ροπή στρέψης κάθε γραναζιού.
19)                Ποια είναι τα κυριότερα μέρη ενός απλού μηχανικού κιβωτίου ταχυτήτων;
Απ: α)το κέλυφος, β)οι άξονες, γ)οι οδοντωτοί τροχοί (γρανάζια), δ)ο δείκτης ταχύτητας – μετρητής ταχυτήτων
20)                Ποιοι είναι οι άξονες που υπάρχουν σε ένα μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων;
Απ: α) ο πρωτεύων άξονας, β) ο ενδιάμεσος άξονας, γ) ο δευτερεύων άξονας, δ) ο άξονας της όπισθεν ταχύτητας.
21)                Ποιο ονομάζουμε «νεκρό σημείο» σε ένα μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων;
Απ : Νεκρό σημείο, ορίζουμε εκείνη τη θέση των μπαλαντέρ γραναζιών του δευτερεύοντα άξονα που δεν επιτρέπει την εμπλοκή τους με το γρανάζι του πρωτεύοντα ή με τα γρανάζια του ενδιάμεσου άξονα.
22)                Ποια είναι τα μέλη από τα οποία αποτελείται ένα πλανητικό σύστημα κίνησης;  

Αποτελείται από :
α) μια οδοντωτή στεφάνη (κορώνα) που φέρει άξονα και εσωτερικά δόντια,
β)ένα κεντρικό οδοντωτό τροχό(πινιόν) που ονομάζεται ήλιος ,
γ)2,3 ή περισσότερους οδοντωτούς τροχούς που καλούνται πλανήτες, οι οποίοι είναι πάντα σε εμπλοκή μεταξύ ήλιου και στεφάνης,
δ)το φορέα των πλανητών, επί του οποίου είναι στερεωμένοι οι αξονίσκοι

23)                Τι συμβαίνει κατά τη λειτουργία ενός πλανητικού συστήματος κίνησης κατά την απευθείας μετάδοση της κίνησης; Με ποιους τρόπους;
Απ: 1ος τρόπος : κινητήριος είναι ο ήλιος, η στεφάνη είναι αλληλένδετη με αυτόν. Οι πλανήτες δεν περιστρέφονται αλλά κινούνται με τη φορά του ήλιου παρασύροντας σε κίνηση τον φορέα, 2ος τρόπος : η στεφάνη είναι κινητήρια, ο ήλιος είναι αλληλένδετος με αυτήν.
24)                Τι συμβαίνει κατά τη λειτουργία ενός πλανητικού συστήματος κίνησης κατά τη μείωση στροφών; Με ποιους τρόπους;
Απ: 1ος τρόπος : κινητήριος είναι ο ήλιος, η στεφάνη είναι σταθερή, ο φορέας περιστρέφεται με τη φορά του ήλιου (δέκτης), καθώς παρασύρεται από την κίνηση των πλανητών που κυλάνε στο εσωτερικό της στεφάνης με μειωμένες στροφές. 2ος τρόπος : κινητήρια είναι η στεφάνη, ο ήλιος είναι σταθερός, ο φορέας περιστρέφεται με τη φορά της στεφάνης, καθώς παρασύρεται από τους πλανήτες που κινούνται επί του ήλιου με μειωμένες στροφές.
25)                Τι συμβαίνει κατά τη λειτουργία ενός πλανητικού συστήματος κίνησης κατά την κίνηση προς τα πίσω;
Απ:  κινητήριος είναι ο ήλιος, ο φορέας είναι σταθερός και η στεφάνη γίνεται δέκτης και κινείται με μείωση στροφών, αντίστροφα της περιστροφής του ήλιου.
26)                Τι συμβαίνει κατά τη λειτουργία ενός πλανητικού συστήματος κίνησης κατά τον πολλαπλασιασμό των στροφών (over drive);
Απ: σταθερός ο ήλιος, φορέας πλανητών κινητήριος, η στεφάνη γίνεται δέκτης και παρασύρεται από τους πλανήτες σε κίνηση με τη φορά του φορέα και με αύξηση των στροφών (over drive).
27)                Τι συμβαίνει κατά τη λειτουργία ενός πλανητικού συστήματος κίνησης στο νεκρό σημείο;
Απ: ένα από τα μέλη του πλανητικού συστήματος περιστρέφεται ελεύθερα (τρελά), χωρίς όμως το πλανητικό σύστημα να μεταδίδει κίνηση.

Ο διδάσκων καθηγητής
Νικολαΐδης Δημήτρης
ΠΕ12.04 – Μηχανολόγος Μηχανικός