Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Δευτέρα 1 Δεκεμβρίου 2014

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΚΙΝΗΤΗΡΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ - ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ & ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΥΛΗΣ Α’ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ



ΜΑΘΗΜΑ : ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΚΙΝΗΤΗΡΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ
Ειδικότητα: Τεχνικός Οχημάτων - Τάξη Β’
ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ & ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΥΛΗΣ Α’ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ
1)                   Τι ονομάζουμε δύναμη; Πως καθορίζεται;
Απ: Δύναμη είναι το αίτιο που προκαλεί τη μεταβολή της κινητικής κατάστασης ενός σώματος ή την παραμόρφωση του. Καθορίζεται με το μέγεθος της, με τη διεύθυνση της, με τη φορά της και με το σημείο εφαρμογής της. 
2)                   Τι ονομάζουμε τριβή; Ποια είναι τα είδη τριβής και που εμφανίζονται;
Απ: Τριβή είναι η δύναμη που αναπτύσσεται μεταξύ 2 σωμάτων τα οποία βρίσκονται σε επαφή και κινούνται ή τείνουν να κινηθούν το ένα προς την κατεύθυνση του άλλου. Τα είδη τριβής είναι : α) η στατική τριβή (σε ακίνητα σώματα), β) η τριβή ολίσθησης (τα σώματα ολισθαίνουν), γ) η τριβή κύλισης (τα σώματα κυλάνε).
3)                   Τι ονομάζουμε πίεση; Πότε λέμε ότι ένα αέριο συμπιέζεται και πότε ότι εκτονώνεται ;
Απ: Είναι η δύναμη που αντιστοιχεί στη μονάδα επιφάνειας και ορίζεται ως το πηλίκο μιας δύναμης προς το εμβαδό της επιφάνειας πάνω στην οποία εφαρμόζεται η δύναμη. Όταν σε ένα αέριο αυξάνει η πίεση, τότε λέμε ότι το αέριο συμπιέζεται. Όταν σε ένα αέριο ελαττώνεται η πίεση, τότε λέμε ότι εκτονώνεται.
4)                   Τι ονομάζουμε έργο; Ποιο χαρακτηρίζεται σα θετικό και ποιο σαν αρνητικό έργο;
Απ: Έργο είναι το γινόμενο μιας δύναμης επί την απόσταση που μετακινεί το σημείο εφαρμογής της κατά τη διεύθυνση της. Το έργο είναι θετικό όταν μετακινείται το σώμα κατά τη φορά της δύναμης και αρνητικό όταν μετακινείται το σώμα αντίθετα από τη φορά της δύναμης.  
5)                   Τι ονομάζουμε ενέργεια; Ποια είδη ενέργειας γνωρίζετε;  
Απ : Ενέργεια ονομάζουμε την ικανότητα ενός συστήματος να αποδώσει έργο. Είδη ενέργειας είναι : α)η κινητική ενέργεια, β) η δυναμική ενέργεια, γ)η εσωτερική ενέργεια, δ) η χημική ενέργεια, ε)η ηλεκτρική ενέργεια, στ) η μαγνητική ενέργεια, ζ)η θερμική ενέργεια, η) η πυρηνική ενέργεια.
6)                    Τι ονομάζουμε ισχύ μιας μηχανής;
Απ: Ισχύς ονομάζουμε το φυσικό μέγεθος με το οποίο μπορούμε να συγκρίνουμε την απόδοση διαφόρων μηχανών ή αλλιώς το έργο που παράγεται στη μονάδα του χρόνου.
7)                   Τι ονομάζουμε θερμοκρασία και τι θερμότητα;
Απ: Θερμοκρασία είναι το μέτρο σύγκρισης της θερμικής κατάστασης των σωμάτων, δηλαδή χαρακτηρίζει το πόσο ζεστό ή το πόσο κρύο είναι ένα σώμα. Θερμότητα είναι μια μορφή ενέργειας και είναι το αίτιο που δημιουργεί το αίσθημα του ζεστού ή του κρύου.
8)                   Ποιοι είναι οι βασικοί τρόποι με τους οποίους γίνεται η μετάδοση θερμότητας;
Απ: α)με αγωγή(επαφή), μέσα από τη μάζα υλικών που βρίσκονται σε ακινησία, β) με συναγωγή (μεταφορά) με τη βοήθεια ρευστών που βρίσκονται σε κίνηση, γ)με ακτινοβολία, που δεν προϋποθέτει την ύπαρξη υλικού μέσου μεταξύ πομπού και δέκτη. 
9)                   Τι ορίζει ο 1ος Θερμοδυναμικός νόμος;
Απ: Σε έναν κινητήρα που μετατρέπει μιας μορφής ενέργεια σε μια άλλη, στο τέλος της διαδικασίας μετατροπής η ενέργεια που θα πάρουμε θα είναι ίση με το άθροισμα όλων των επί μέρους μορφών ενέργειας που προέκυψαν κατά τη διαδικασία μετατροπής.
10)                Τι ορίζει ο 2ος Θερμοδυναμικός νόμος;
Απ: Η θερμική ενέργεια ρέει από μόνη της από τα θερμότερα προς τα ψυχρότερα σώματα και ποτέ αντίστροφα. Επίσης η απόδοση μιας θερμικής μηχανής είναι πάντοτε ένας αριθμός μικρότερος της μονάδας, ακόμα και αν η μηχανή είναι τέλεια.
11)                Τι ονομάζουμε κινητήρια μηχανή και τι ονομάζουμε μηχανή εσωτερικής καύσης ;
Απ: Κινητήρια μηχανή είναι ένα σύνολο εξαρτημάτων που μπορούν να παράγουν κινητήριο ωφέλιμο μηχανικό έργο. Μηχανή εσωτερικής καύσης ΜΕΚ είναι η μηχανή που μετατρέπει τη χημική ενέργεια του καυσίμου σε θερμική ενέργεια (με την καύση) και μετά σε κινητική ενέργεια (με την εκτόνωση των καυσαερίων).
12)                Ποια είναι τα κύρια μέρη του βασικού κινηματικού μηχανισμού εμβόλου-διωστήρα-στροφαλοφόρου άξονα;
Απ: α)το σώμα του κυλίνδρων (κορμός ή μπλοκ), β)τα έμβολα και τα εξαρτήματα τους, γ) οι διωστήρες (μπιέλες), 4) ο στροφαλοφόρος άξονας, 5) ο σφόνδυλος (βολάν)
13)                Ποια είναι τα βασικά επί μέρους τμήματα ενός εμβόλου;
Απ: α) η κεφαλή, β) η ζώνη των ελατηρίων, γ)τα ελατήρια του εμβόλου, δ) τα έδρανα του πείρου, ε) ο πείρος του εμβόλου, στ) η ποδιά του εμβόλου
14)                Ποια είναι τα κυριότερα μέρη ενός στροφαλοφόρου άξονα;
Απ: α) τα κομβία βάσης, β) τα κομβία μπιελών, γ) οι βραχίονες ή κιθάρες, δ) οι αγωγοί λαδιού, ε) τα αντίβαρα.
15)                Τι ονομάζουμε χρόνο (stroke) μιας μηχανής εσωτερικής καύσης;
Απ: Χρόνος ή (stroke) ονομάζεται η διαδρομή που εκτελεί το έμβολο μεταξύ του Άνω Νεκρού Σημείου (ΑΝΣ) και του Κάτω Νεκρού Σημείου (ΚΝΣ).
16)                Ποιο ονομάζεται άνω νεκρό σημείο και ποιο κάτω νεκρό σημείο μιας μηχανής εσωτερικής καύσης;
Απ: Άνω νεκρό σημείο (ΑΝΣ) είναι η ανώτερη θέση που μπορεί να φτάσει το έμβολο. Εκεί μηδενίζεται η ταχύτητα του εμβόλου και αλλάζει φορά η κίνηση του προς τα κάτω. Κάτω νεκρό σημείο (ΚΝΣ) είναι η κατώτερη θέση που μπορεί να πάει το έμβολο. Εκεί μηδενίζεται η ταχύτητα του εμβόλου και αλλάζει φορά η κίνηση του προς τα πάνω.
17)                Ποιες είναι οι 5 διεργασίες που περιλαμβάνει ένας πλήρης κύκλος λειτουργίας μιας ΜΕΚ;
Απ: α)εισαγωγή ή αναρρόφηση του αέρα ή του καύσιμου μίγματος, β) συμπίεση του αέρα του καύσιμου μίγματος, γ) καύση του μίγματος αέρα-καυσίμου, δ) εκτόνωση (ωφέλιμος χρόνος), ε) εξαγωγή των καυσαερίων.   
18)                Ποιοι κινητήρες ονομάζονται τετράχρονοι και ποιοι δίχρονοι ;
Απ: Τετράχρονοι ονομάζονται οι κινητήρες που έχουν πλήρη κύκλο λειτουργίας σε 4 χρόνους (δηλαδή σε 4 διαδρομές του εμβόλου ή σε 2 περιστροφές του στροφαλοφόρου άξονα). Δίχρονοι ονομάζονται οι κινητήρες που ολοκληρώνουν τον κύκλο λειτουργίας τους σε 2 χρόνους (δηλαδή σε 2 διαδρομές του εμβόλου) ή σε 1 περιστροφή του στροφαλοφόρου άξονα.
19)                Τι συμβαίνει σε ένα 4χρονο κινητήρα σε κάθε χρόνο σχετικά με τις βαλβίδες, την κίνηση του εμβόλου και τις διεργασίες που πραγματοποιούνται;
Χρόνος
1ος εισαγωγή
2ος συμπίεση
3ος καύση-εκτόνωση
4ος εξαγωγή
Βαλβίδες
Βαλβίδα εισαγωγής
ανοικτή
Βαλβίδες κλειστές
Βαλβίδες κλειστές
Βαλβίδα εξαγωγής
ανοικτή
Κίνηση εμβόλου
Από ΑΝΣ→ΚΝΣ
κατεβαίνει
Από ΚΝΣ→ΑΝΣ
ανεβαίνει
Από ΑΝΣ→ΚΝΣ
κατεβαίνει
Από ΚΝΣ→ΑΝΣ
ανεβαίνει
διεργασία
Εισαγωγή μίγματος
Συμπίεση μίγματος
Σπινθήρας- καύση μίγματος – εκτόνωση καυσαερίων
Εξαγωγή καυσαερίων

20)                Τι συμβαίνει σε ένα 2χρονο κινητήρα σε κάθε χρόνο σχετικά με την κίνηση του εμβόλου, τις θυρίδες  και τις διεργασίες που πραγματοποιούνται;
Χρόνος
1ος καύση-εκτόνωση
2ος συμπίεση
Κίνηση εμβόλου
Από ΑΝΣ→ΚΝΣ
κατεβαίνει
Από ΚΝΣ→ΑΝΣ
ανεβαίνει
θυρίδες
Καθώς κατεβαίνει το έμβολο, πιεζόμενο από την εκτόνωση, λίγο μετά το μέσο της διαδρομής, ανοίγει πρώτα η θυρίδα εξαγωγής και μετά ανοίγει η θυρίδα σάρωσης
Καθώς ανεβαίνει το έμβολο, πιεζόμενο από τον στρόφαλο, λίγο πριν το μέσο της διαδρομής κλείνει πρώτα η θυρίδα σάρωσης και μετά κλείνει η θυρίδα εξαγωγής
διεργασία
Σπινθήρας & καύση μίγματος, εκτόνωση καυσαερίων, εξαγωγή καυσαερίων-σάρωση
Εξαγωγή καυσαερίων-σάρωση, συμπίεση μίγματος
21)                Περιγράψτε το σπειροειδές διάγραμμα 4χρονου βενζινοκινητήρα

α προπορεία ανοίγματος βαλβίδας εισαγωγής 10ο – 20ο πριν το ΑΝΣ
  αβ εισαγωγή μείγματος
β βραδυπορεία κλεισίματος βαλβίδας εισαγωγής 30ο – 45ο μετά το ΚΝΣ
   βγ συμπίεση μείγματος
γ προπορεία σπινθήρα ή αβάνς 40ο – 0 πριν το ΑΝΣ,  το αβάνς μεταβάλλεται ανάλογα με τις στροφές του κινητήρα
   γδ ανάφλεξη και καύση του μείγματος
δ τέλος καύσης , η μεγαλύτερη πίεση στο έμβολο λίγες μοίρες μετά το ΑΝΣ
δε εκτόνωση καυσαερίων στο έμβολο – παραγωγή μηχανικής ενέργειας
ε προπορεία ανοίγματος βαλβίδας εξαγωγής 30ο – 60ο πριν το ΚΝΣ
   εζ εξαγωγή των καυσαερίων
ζ βραδυπορεία κλεισίματος βαλβίδας εξαγωγής 0 – 20ο μετά το ΑΝΣ
αζ επικάλυψη βαλβίδων ή παλάτζο ( βαλβίδες ταυτόχρονα ανοιχτές στο τέλος της εξαγωγής της εξαγωγής του προηγούμενου κύκλου , αρχή εισαγωγής του νέου κύκλου)



22)                Περιγράψτε το κυκλικό διάγραμμα 2χρονου βενζινοκινητήρα

Ε : σπινθήρας με προπορεία 10ο -30ο πριν το ΑΝΣ
Ε-ΑΝΣ-Ζ : ανάφλεξη και καύση του μείγματος
Ζ : τέλος καύσης μέχρι 5ο μετα το ΑΝΣ
ΖΓ : εκτόνωση καυσαερίων - παραγωγή μηχανικού έργου – το έμβολο κατεβαίνει
Γ : ανοίγει η θυρίδα εισαγωγής 80ο – 60ο πριν το ΚΝΣ
Γ-ΚΝΣ-Δ : εξαγωγή καυσαερίων
Α : ανοίγει η θυρίδα σάρωσης 70ο – 50ο πριν το ΚΝΣ
Α-ΚΝΣ-Β : σάρωση των καυσαερίων με την πίεση του μείγματος
Β : κλείνει η θυρίδα σάρωσης 50ο – 70ο μετά το ΚΝΣ
Δ : κλείνει η θυρίδα εξαγωγής 60ο – 80ο μετά το ΚΝΣ
ΔΕ: συμπίεση μείγματος – το έμβολο ανεβαίνει

23)                Τι ονομάζουμε σάρωση;  
Απ: Σάρωση είναι η φάση του καθαρισμού του κυλίνδρου από τα καυσαέρια στους 2χρονους κινητήρες, που γίνεται με τη βοήθεια α) του καύσιμου μίγματος στους βενζινοκινητήρες και β) του αέρα που εισέρχεται με πίεση στον κύλινδρο στους πετρελαιοκινητήρες.
24)                Από τι εξαρτάται το σχήμα της κυλινδροκεφαλής ;
Απ: Εξαρτάται από α)το σύστημα ψύξης, β) τον αριθμό και τη θέση των βαλβίδων και του εκκεντροφόρου, γ) από τη διάταξη των κυλίνδρων
25)                Τι χαρακτηρίζεται ως θετική απώλεια αξονικότητας;
Απ: Χαρακτηρίζεται η παρέκκλιση του άξονα του πείρου προς την πλευρά εκτόνωσης του εμβόλου, έτσι ώστε να γίνεται η κίνηση του εμβόλου ομαλά, χωρίς χτύπημα.
26)                Ποια είναι τα κυριότερα μέρη του διωστήρα (μπιέλα);
Απ:  α)ο κορμός, β)ο μικρός δακτύλιος (του πείρου), γ) ο μεγάλος διαιρούμενος δακτύλιος (του στροφάλου), δ) το καβαλέτο με τις βίδες στερέωσης (το κινητό μέρος του μεγάλου δακτυλίου), ε) οι αγωγοί λίπανσης, στ) τα δακτυλίδι του μικρού δακτυλίου, ζ) τα κουζινέτα του μεγάλου δακτυλίου
27)                Ποια είναι τα 2 είδη ζυγοστάθμισης που μπορούν να εκτελεστούν σε ένα στροφαλοφόρο άξονα;
Απ: α) στατική ζυγοστάθμιση, δηλαδή έλεγχος αν το κέντρο βάρους του άξονα βρίσκεται πάνω στον άξονα περιστροφής του, β) δυναμική ζυγοστάθμιση, δηλαδή έλεγχος αν τα αντίβαρα ζυγοσταθμίζουν το βάρος των στροφάλων, αν όχι αφαιρείται υλικό από τα αντίβαρα).
28)                Τι ονομάζεται γωνία σφήνωσης των κομβίων του στροφαλοφόρου άξονα;
Απ: Γωνία σφήνωσης ονομάζεται η γωνία που σχηματίζουν μεταξύ τους 2 κομβία μπιελών με διαδοχική σειρά ανάφλεξης.

Ο διδάσκων καθηγητής
Νικολαΐδης Δημήτρης
ΠΕ12.04 – Μηχανολόγος Μηχανικός