ΜΑΘΗΜΑ : ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΚΙΝΗΤΗΡΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ
Ειδικότητα: Τεχνικός Οχημάτων - Τάξη Β’
ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ & ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΥΛΗΣ B’ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ
1)
Τι είναι το βολάν; Που τοποθετείται;
Απ:
Το βολάν είναι ένας βαρύς μεταλλικός δίσκος που βιδώνεται στο οπίσθιο άκρο του
στροφαλοφόρου άξονα, στο πίσω μέρος του κινητήρα. Αποθηκεύει ενέργεια για την
πραγματοποίηση των παθητικών χρόνων.
2)
Τι επιδιώκουμε με τους πολλούς
κυλίνδρους σε έναν κινητήρα;
Απ:
α)περισσότερη ισχύ ανά μονάδα όγκου εμβολισμού, β)καλύτερη ζυγοστάθμιση
δυνάμεων αδράνειας, γ)ομοιομορφία περιστροφής, δ)ευκολότερη εκκίνηση του
κινητήρα.
3)
Ποιες είναι οι συνήθεις διατάξεις
κυλίνδρων ;
Απ:
α)σε σειρά, β) διάταξη V, γ)διάταξη Boxer
4)
Τι επιδιώκεται με τη σειρά ανάφλεξης
των πολυκύλινδρων κινητήρων; Ποια είναι η συνήθης σειρά ανάφλεξης
τετρακύλινδρου σε σειρά κινητήρα;
Απ:
Με τη σειρά ανάφλεξης επιδιώκεται η ομαλή περιστροφή του στροφαλοφόρου άξονα
των πολυκύλινδρων κινητήρων, από τις πιέσεις των εκτονώσεων. Η συνήθης σειρά
ανάφλεξης 4κύλινδρου σε σειρά κινητήρα είναι 1-3-4-2 ή 1-2-4-3.
5)
Ποια είναι τα κύρια μέρη του
συστήματος διανομής;
Απ
: α)ο εκκεντροφόρος άξονας, β)οι βαλβίδες.
6)
Ποιος είναι ο προορισμός του εκκεντροφόρου και
ποιο το υλικό κατασκευής του;
Απ: Προορισμός του εκκεντροφόρου άξονα είναι
να ανοίγει και να καθορίζει το κλείσιμο των βαλβίδων την κατάλληλη στιγμή. Κατασκευάζεται
από σφυρήλατο χάλυβα υψηλής αντοχής.
7)
Ποια είναι η θέση
του εκκεντροφόρου άξονα και από τι εξαρτάται αυτή;
Απ: Η θέση του εκκεντροφόρου άξονα μπορεί να
είναι α)στην κυλινδροκεφαλή, β) στο πλάι του μπλοκ. Η θέση του εκκεντροφόρου
εξαρτάται από α)τη σχεδίαση του κινητήρα, β)τη θέση των βαλβίδων
8)
Τι σημαίνουν οι συμβολισμοί ΕΚΚ, ΕΕΚ, OHC, DOHC, OHV;
Απ:
α)ΕΚΚ=εκκεντροφόρος κάτω, δηλαδή στο πλάι, β)ΕΕΚ=επικεφαλής
εκκεντροφόρος(μονός), γ)OHC=Επικεφαλής εκκεντροφόρος (Overhead
camshaft),
δ)DOHC=διπλός
επικεφαλής εκκεντροφόρος (Double Overhead Camshaft), ε)OHV=επικεφαλής
βαλβίδες (Overhead valves)
9)
Ποιος είναι ο
σκοπός των βαλβίδων; Ποια είναι τα κύρια μέρη της βαλβίδας;
Απ: Σκοπός των βαλβίδων είναι να ανοίγουν και
να κλείνουν την κατάλληλη στιγμή (χρονισμός βαλβίδων με την κίνηση των
εμβόλων), ώστε να εξασφαλίζεται η σωστή διαδοχή και διάρκεια των χρόνων. Τα
κύρια μέρη της είναι α)η κεφαλή, β)η έδρα, γ)το στέλεχος, δ)η ουρά.
10)
Ποια είναι τα
εξαρτήματα του συστήματος στήριξης και κίνησης μιας βαλβίδας;
Απ: Εξαρτήματα στήριξης = α)η υποδοχή της
έδρας, β)ο οδηγός, γ)η ροδέλα, δ)οι ασφάλειες. Εξαρτήματα κίνησης = ε)το
ζύγωθρο ή κοκοράκι (αν υπάρχει), στ)η βίδα ρύθμισης του διάκενου, ζ)το διάκενο
για τη διαστολή.
11)
Ποιες είναι οι
χαρακτηριστικές διαστάσεις μιας βαλβίδας;
Απ: α)ύψος βαλβίδας, β)διάμετρος κεφαλής,
γ)διάμετρος στελέχους, δ)γωνία έδρας βαλβίδας.
12)
Ποιοι είναι οι κυριότεροι
τύποι βαλβίδων;
Απ: α)οι απλές βαλβίδες, β)οι βαλβίδες με
επικάλυψη, γ)οι βαλβίδες που ψύχονται με νάτριο (κοίλες εσωτερικά), δ)οι
δεσμοδρομικές βαλβίδες, ε)οι περιστρεφόμενες βαλβίδες, στ)οι αυτορυθμιζόμενες
βαλβίδες
13)
Γιατί υπάρχει το
διάκενο των βαλβίδων; Τι προβλήματα δημιουργούνται από λανθασμένο διάκενο
βαλβίδων;
Απ: Το διάκενο υπάρχει για να επιτρέπει τη
διαστολή της βαλβίδας, όταν ο κινητήρας φθάσει στη θερμοκρασία λειτουργίας του.
Τα προβλήματα από λάθος διάκενο είναι : α)αν το διάκενο είναι μικρότερο η
βαλβίδα δε κλείνει στεγανά, β)αν το διάκενο είναι μεγαλύτερο από το κανονικό,
τότε το μέγιστο άνοιγμα της βαλβίδας είναι μικρότερο από το κανονικό, ενώ
ακούγεται ένα μεταλλικό κτύπημα από το κοκοράκι.
14)
Με ποιους τρόπους
μεταδίδεται η κίνηση από το στροφαλοφόρο στον εκκεντροφόρο άξονα;
Απ: α)μετάδοση με γρανάζια (μόνο για ΕΚΚ),
β)μετάδοση με αλυσίδα (καδένα), για ΕΚΚ ή ΕΕΚ, γ)μετάδοση με οδοντωτό ιμάντα,
για ΕΕΚ ή ΕΚΚ.
15)
Ποια είναι η
σχέση μετάδοσης από τον στροφαλοφόρο στον εκκεντροφόρο σε 4χρονους κινητήρες; Τι
είναι ο εσωτερικός χρονισμός του κινητήρα;
Απ: Η σχέση μετάδοσης από το στροφαλοφόρο στον
εκκεντροφόρο για τους 4χρονους κινητήρες είναι 2:1. Δηλαδή στις 2 περιστροφές
του στροφαλοφόρου άξονα, ο εκκεντροφόρος περιστρέφεται κατά μια στροφή.
Εσωτερικός χρονισμός είναι ο συγχρονισμός της κίνησης του εκκεντροφόρου με την
κίνηση του στροφαλοφόρου, ώστε να ανοίγουν και να κλείνουν οι βαλβίδες την κατάλληλη
στιγμή του χρόνου λειτουργίας.
16)
Πως ορίζεται ο
κυλινδρισμός ενός κινητήρα; Ποιος είναι ο τύπος υπολογισμού του και σε τι
μονάδες;
Απ: Κυλινδρισμός ενός κινητήρα είναι ο όγκος
όλων των κυλίνδρων του κινητήρα, που διαγράφονται κατά τη διαδρομή των εμβόλων
του. Ο τύπος υπολογισμού είναι V=πd2lz/4 και μετριέται σε cm3
η cc.
17)
Τι είναι η σχέση συμπίεσης;
Από ποιο τύπο υπολογίζεται; Τι εννοούμε όταν λέμε ότι ένας κινητήρας έχει σχέση
συμπίεσης 10,5:1 ;
Απ: Σχέση συμπίεσης ή βαθμός συμπίεσης είναι ο
λόγος του όγκου που καταλαμβάνει το μείγμα όταν το έμβολο βρίσκεται στο ΚΝΣ,
δια του όγκου στον οποίο συμπιέζεται, όταν το έμβολο έρχεται στο ΑΝΣ. Ο τύπος
υπολογισμού είναι λ=1+Vκυλ/Vσυμπ. Όταν λέμε ότι ένας κινητήρας έχει σχέση
συμπίεσης 10,5:1, εννοούμε ότι ο χώρος καύσης είναι το 1/10,5 του όγκου
εισαγωγής.
18)
Τι είναι η πίεση
συμπίεσης ;
Απ: Πίεση συμπίεσης είναι η μέγιστη πίεση του
μείγματος στον κύλινδρο στο ΑΝΣ, χωρίς καύση. Η πίεση συμπίεσης μειώνεται όταν
εμφανίζονται φθορές στον κινητήρα (φθορά ελατηρίων εμβόλων).
19)
Τι ονομάζουμε
στοιχειομετρικό μείγμα; Ποιο μείγμα καυσίμου ονομάζεται πλούσιο και ποιο φτωχό
;
Απ: Στοιχειομετρικό είναι το μείγμα, όπου η
αναλογία αέρα-καυσίμου ισούται με 14,7:1 κατά βάρος. Πλούσιο μείγμα είναι
εκείνο που περιέχει περισσότερη βενζίνη από τη στοιχειομετρική αναλογία. Φτωχό
μείγμα είναι εκείνο που περιέχει λιγότερη βενζίνη από τη στοιχειομετρική
αναλογία.
20)
Ποιος είναι ο
σκοπός του συστήματος τροφοδοσίας καυσίμου;
Απ: Σκοπός του συστήματος τροφοδοσίας καυσίμου
είναι η άντληση καυσίμου από το ρεζερβουάρ και η τροφοδοσία του κινητήρα, με
την αναγκαία ποσότητα καυσίμου ανάλογα με α)τις συνθήκες λειτουργίας, β)την
ατμοσφαιρική πίεση, γ)τη θερμοκρασία που επικρατεί.
21)
Ποια είναι τα
κύρια μέρη του συστήματος τροφοδοσίας καυσίμου;
Απ: α)το ρεζερβουάρ μαζί με το δείκτη στάθμης,
β)οι σωληνώσεις βενζίνης, γ)το φίλτρο βενζίνης, δ)η αντλία βενζίνης, ε)το
φίλτρο αέρα, στ)το καρμπυρατέρ στα παλαιάς τεχνολογίας οχήματα ή το σύστημα
ψεκασμού στα νέας τεχνολογίας.
22)
Ποιες είναι οι 4
συνθήκες λειτουργίας του καρμπυρατέρ;
Απ: α)η κανονική πορεία με μερική ή πλήρη ισχύ
κινητήρα, β)η βραδυπορεία (ρελαντί), γ) η στιγμιαία επιτάχυνση, δ)η ψυχρή
εκκίνηση
23)
Πως λειτουργεί το
σύστημα τροφοδοσίας καυσίμου;
Απ: Η αντλία αναρροφά τη βενζίνη από το
ρεζερβουάρ και την προωθεί μέσω του φίλτρου στο καρμπυρατέρ. Στο καρμπυρατέρ
ανάλογα με τις συνθήκες λειτουργίας γίνεται αναρρόφηση της βενζίνης από α)το
στένωμα Venturi (εκκίνηση, κανονική πορεία, φουλ,
επιτάχυνση), β)από το πλάι του σωλήνα του καρμπυρατέρ, κάτω από την πεταλούδα
του γκαζιού (ρελαντί).
24)
Ποια συσκευή
ονομάζουμε καταλύτη; Που τοποθετείται;
Απ: Καταλύτη ονομάζουμε τη συσκευή εκείνη που
τοποθετείται στο σύστημα εξαγωγής καυσαερίων των κινητήρων, με στόχο τη
μετατροπή των εκπεμπόμενων ρύπων σε αβλαβή για την ατμόσφαιρα αέρια. Τοποθετείται
στο σωλήνα εξάτμισης, κοντά στην πολλαπλή εξαγωγής των καυσαερίων και πριν το
σιγαστήρα (σιλανσιε).
25) Ποια είναι η εργασία που εκτελεί ο αισθητήρας
λάμδα (λ); Που τοποθετείται ;
Απ: Ο αισθητήρας λάμδα μετρά την ποσότητα
οξυγόνου στα καυσαέρια και στέλνει την πληροφορία στον εγκέφαλο για να ρυθμίσει
τον ψεκασμό, ανάλογα αν το μείγμα είναι φτωχό ή πλούσιο. Τοποθετείται στην
πολλαπλή εξαγωγής ή πάνω στον καταλύτη.
26) Ποιος είναι ο σκοπός του συστήματος ανάφλεξης;
Απ: Σκοπός του συστήματος ανάφλεξης είναι η
παραγωγή ηλεκτρικού σπινθήρα την κατάλληλη χρονική στιγμή, για τον κάθε
κύλινδρο του κινητήρα, ώστε να αναφλεγεί και να καεί το καύσιμο μείγμα στους
κυλίνδρους.
27) Ποια είναι τα βασικά στοιχεία του μηχανικού
συστήματος ανάφλεξης;
Απ: α)η μπαταρία (συσσωρευτής), β)ο
πολλαπλασιαστής, γ) το ζευγάρι αυτόματων διακοπτών (πλατίνες), δ)ο διανομέας
(ντιστριμπιτέρ), ε) ο αναφλεκτήρας (μπουζί), στ) ο πυκνωτής
28) Τι ονομάζουμε κρουστική καύση; Από τι
συνοδεύεται;
Απ: Κρουστική καύση είναι η πολύ ταχεία και
έντονη καύση ενός καυσίμου ώστε να μοιάζει με έκρηξη. Έχουμε ακαριαία καύση
όλου του καυσίμου που είχε μείνει μέχρι τότε άκαυστο. Αυτή η καύση συνοδεύεται
από μεταλλικούς κτύπους και το φαινόμενο «πειράκια».
29) Ποια είναι τα κύρια μέρη του συστήματος
λίπανσης ;
Απ: α)η αντλία λαδιού, β)οι σωληνώσεις, γ)η
ανακουφιστική βαλβίδα ασφαλείας, δ)το φίλτρο λαδιού, ε)ο δείκτης πίεσης λαδιού,
στ)το ψυγείο λαδιού (όπου υπάρχει), ζ)το κάρτερ ή ελαιολεκάνη, η)τη φούσκα
χαμηλής πίεσης.
30) Ποια είναι τα τριβόμενα μέρη του κινητήρα που
έχουν ανάγκη λίπανσης;
Απ: α)κουζινέτα στροφαλοφόρου, β)κουζινέτα
εκκεντροφόρου, γ)κύλινδρος-έμβολο, δ)μπιέλα-πείρος, ε) σύστημα μετάδοσης (εκτός
του οδοντωτού ιμάντα).
31) Ποιες είναι οι βασικότερες ιδιότητες των
λιπαντικών;
Απ: α)ο δείκτης ιξώδους), β)η αντοχή στην
οξείδωση, γ)η απορρυπαντικότητα και ο διασκορπισμός, δ)η θερμοκρασία ανάφλεξης,
ε)η ειδική θερμότητα, στ)το ειδικό βάρος
32) Τι είναι το ιξώδες λιπαντικού; Πως
μεταβάλλεται;
Απ: Ιξώδες είναι η αντίσταση που προβάλλει το
λιπαντικό στη ροή. Η μεταβολή του ιξώδους είναι αντίστροφη της θερμοκρασίας,
δηλαδή όσο αυξάνεται η θερμοκρασία, τόσο μειώνεται το ιξώδες και το λάδι
γίνεται λεπτόρρευστο.
33) Εξηγείστε τι σημαίνουν οι συμβολισμοί SAE 10 , SAE 30 , SAE 10W-50;
Απ: α) SAE 10 = λάδι λεπτόρρευστο με ιξώδες 10 centistoke στους 18οC (θερμοκρασία περιβάλλοντος), β) SAE 30 =
λάδι πιο παχύρρευστο με ιξώδες 30 centistoke στους 18οC, γ)SAE=10W-50 = λάδι πολλαπλής χρήσης ή MULTIGRAY, λεπτόρρευστο με ιξώδες 10 centistoke στους 18οC, W=winter μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε χαμηλές
θερμοκρασίες χειμώνα -20 οC, είναι
παχύρρευστο με ιξώδες 50 centistoke
στους 99οC.
34) Πως τυποποιούνται τα λιπαντικά;
Απ: α)Κατά SAE, σύμφωνα με το ιξώδες και την εξωτερική
θερμοκρασία, β) κατά API, ανάλογα με
τη χρήση τους για βενζινοκινητήρες ή πετρελαιοκινητήρες, γ)κατά CCMC ή ACEA, ανάλογα με
τη χρήση τους για βενζινοκινητήρες ή πετρελαιοκινητήρες
35) Ποιοι είναι οι χρησιμοποιούμενοι τύποι αντλιών
λαδιού;
Απ: α)αντλία με οδοντωτούς τροχούς (γραναζωτή),
β)αντλία με στροφείς (λοβούς), γ)δρεπανωτή αντλία.
36) Ποιος είναι ο σκοπός του φίλτρου λαδιού και
που τοποθετείται;
Απ: Σκοπός του φίλτρου λαδιού είναι να
συγκρατεί τα κατάλοιπα της καύσης και τις άλλες ακαθαρσίες. Τοποθετείται α)σε
σειρά, πάνω στον αγωγό που συνδέεις την αντλία λαδιού με το σωλήνα διανομής
(όλο το λάδι περνά από το φίλτρο), β)σε διακλάδωση του σωλήνα (ένα μέρος του
λαδιού περνά από το φίλτρο).
37) Ποιος είναι ο σκοπός του συστήματος ψύξης σε
κινητήρες; Σε τι κατηγορίες διακρίνεται;
Απ: Το σύστημα ψύξης έχει σκοπό να απάγει την
πλεονάζουσα ποσότητα θερμότητας και να κρατά τη θερμοκρασία του κινητήρα
σταθερά στη θερμοκρασία μέγιστης απόδοσης, που έχει καθοριστεί από τον
κατασκευαστή. Διακρίνεται σε α)υδρόψυκτα συστήματα ψύξης, β)αερόψυκτα συστήματα
ψύξης.
38) Ποια είναι τα κύρια μέρη του συστήματος ψύξης
στους υδρόψυκτους κινητήρες ;
Απ: α)ψυγείο, β)δοχείο διαστολής με την τάπα
πλήρωσης, γ)ηλεκτρικός ανεμιστήρας ψυγείου με το θερμοστατικό διακόπτη
ενεργοποίησης του, δ)κολάρα, ζεστό και κρύο, ε)αντλία νερού, στ)υδροχιτώνια,
ζ)θερμοστάτης, η)φούσκα ενδεικτικής λυχνίας και φούσκα θερμομέτρου.
39) Τι είναι ο θερμοστάτης του συστήματος ψύξης σε
υδρόψυκτους κινητήρες;
Απ: Είναι μια μηχανική βαλβίδα διπλής
ενέργειας που ενεργοποιείται από τη θερμοκρασία του ψυκτικού υγρού του
κινητήρα. α) ανοίγει το ψυκτικό κύκλωμα όταν το ψυκτικό υγρό φθάσει στην
ορισμένη θερμοκρασία λειτουργίας του και β)κλείνει το ψυκτικό κύκλωμα κατά την
ψυχρή εκκίνηση ώστε η θερμοκρασία του κινητήρα να ανέβει γρήγορα στην ορισμένη
θερμοκρασία και να παραμείνει σταθερή σε αυτή την τιμή.
40) Που βρίσκεται τοποθετημένη η αντλία νερού και
ποιος είναι ο σκοπός της; Πως παίρνει κίνηση και τι τύπος αντλία είναι;
Απ: Η αντλία νερού βρίσκεται στο μπροστινό
τμήμα του κινητήρα και παίρνει κίνηση από το στροφαλοφόρο άξονα με τη βοήθεια
ιμάντα. Σκοπός της είναι η αναρρόφηση του ψυκτικού υγρού από το ψυγείο και η
αποστολή του με πίεση στα ψυχόμενα μέρη του κινητήρα, δηλαδή στα υδροχιτώνια.
Είναι αντλία φυγοκεντρικού τύπου.
41) Ποια είναι τα πλεονεκτήματα των υδρόψυκτων
κινητήρων;
Απ: α)το σύστημα ψύξης είναι ανεξάρτητο από τη
θερμοκρασία του αέρα του περιβάλλοντος, β)είναι μεγαλύτερη η ικανότητα
προσαρμογής στις φάσεις λειτουργίας του κινητήρα, γ)μειωμένος θόρυβος
42) Τι ονομάζουμε υπερπλήρωση; Ποιος είναι ο
σκοπός της;
Απ: Υπερπλήρωση ονομάζεται η αναγκαστική
εισαγωγή ή προσυμπίεση αέρα στον κύλινδρο. Σκοπός της υπερπλήρωσης είναι να
επιτρέψει στον κινητήρα την εισαγωγή και καύση μεγαλύτερης ποσότητας καυσίμου,
ώστε να αυξηθεί η αποδιδόμενη ισχύς του.
43) Σε ποιες κατηγορίες διακρίνεται η υπερπλήρωση
με τη δυναμική συμπεριφορά του αέρα;
Απ: α)υπερπλήρωση με αγωγούς δυναμικής πίεσης,
β)υπερπλήρωση με συντονισμένους αυλούς, γ)υπερπλήρωση με πολλαπλή εισαγωγή
μεταβλητού μήκους.
44) Περιγράψτε τι συμβαίνει κατά την υπερπλήρωση
με εκμετάλλευση της ενέργειας των καυσαερίων
Απ: Η ενέργεια των καυσαερίων μετατρέπεται σε
κινητική ενέργεια μέσω μιας τουρμπίνας που κινείται από τα καυσαέρια και
επιτρέπει τη χρήση υπερσυμπιεστή για την προσυμπίεση του εισερχόμενου αέρα. Ο
συνδυασμός της τουρμπίνας που κινείται από τα καυσαέρια και του υπερσυμπιεστή,
ονομάζεται υπερσυμπιεστής εξάτμισης ή φυγοκεντρικός συμπιεστής ή Turbocharger.
45) Τι συμβαίνει κατά τη λειτουργία ενός Diesel κινητήρα;
Απ: Στους diesel κινητήρες,
στη φάση της εισαγωγής στον κύλινδρο, εισάγεται μόνο αέρας και όχι μείγμα
αέρα-καυσίμου όπως στους κινητήρες Otto. Ο αέρας
αυτός συμπιέζεται και αυξάνει η θερμοκρασία του. Η θερμοκρασία αυτή είναι
κατάλληλη για την αυτανάφλεξη του πετρελαίου που ψεκάζεται από τον εγχυτήρα στο
τέλος της συμπίεσης. Με την έναρξη του ψεκασμού του καυσίμου αρχίζει και η
καύση του.
46) Τι συμβαίνει κατά το θεωρητικό κύκλο
λειτουργίας ενός 4χρονου Diesel κινητήρα;
Χρόνος
|
1ος εισαγωγή
|
2ος συμπίεση
|
3ος
καύση-εκτόνωση
|
4ος
εξαγωγή
|
Βαλβίδες
|
Βαλβίδα εισαγωγής
ανοικτή
|
Βαλβίδες κλειστές
|
Βαλβίδες κλειστές
|
Βαλβίδα εξαγωγής
ανοικτή
|
Κίνηση εμβόλου
|
Από ΑΝΣ→ΚΝΣ
κατεβαίνει
|
Από ΚΝΣ→ΑΝΣ
ανεβαίνει
|
Από ΑΝΣ→ΚΝΣ
κατεβαίνει
|
Από ΚΝΣ→ΑΝΣ
ανεβαίνει
|
διεργασία
|
Εισαγωγή αέρα
|
Συμπίεση αέρα
|
Ψεκασμός - αυτανάφλεξη - καύση πετρελαίου –
εκτόνωση καυσαερίων
|
Εξαγωγή καυσαερίων
|
47)
Τι συμβαίνει κατά
το θεωρητικό κύκλο λειτουργίας ενός 2χρονου
Diesel κινητήρα;
Χρόνος
|
1ος καύση-εκτόνωση
|
2ος συμπίεση
|
Κίνηση εμβόλου
|
Από ΑΝΣ→ΚΝΣ
Κατεβαίνει πιεζόμενο από την εκτόνωση των
καυσαερίων
|
Από ΚΝΣ→ΑΝΣ
Ανεβαίνει πιεζόμενο από το στρόφαλο
|
θυρίδες
|
λίγο μετά το μέσο της διαδρομής, ανοίγει πρώτα
η βαλβίδα εξαγωγής και μετά ανοίγει η θυρίδα σάρωσης με αέρα
|
λίγο πριν το μέσο της διαδρομής κλείνει πρώτα η
θυρίδα σάρωσης με αέρα και μετά κλείνει η βαλβίδα εξαγωγής
|
διεργασία
|
Ψεκασμός και αυτανάφλεξη πετρελαίου, εκτόνωση
καυσαερίων, εξαγωγή καυσαερίων και σάρωση με αέρα
|
Εξαγωγή καυσαερίων και σάρωση με αέρα, συμπίεση
αέρα
|
48)
Περιγράψτε το σπειροειδές διάγραμμα 4χρονου Diesel κινητήρα
|
α προπορεία ανοίγματος βαλβίδας εισαγωγής 0ο
– 30ο πριν το ΑΝΣ
αβ
εισαγωγή αέρα
β βραδυπορεία κλεισίματος βαλβίδας εισαγωγής 30ο
– 50ο μετά το ΚΝΣ
βγ
συμπίεση αέρα
γ προπορεία προοδευτικού ψεκασμού 30ο
– 10ο πριν το ΑΝΣ, η
προπορεία ψεκασμού μεταβάλλεται ανάλογα με τις στροφές του κινητήρα
γδ αυτανάφλεξη
με καθυστέρηση 1-2 χιλιοστών του δευτερολέπτου και καύση
δ τέλος καύσης , η μεγαλύτερη πίεση στο έμβολο 0ο
– 30ο μετά το ΑΝΣ
δε εκτόνωση καυσαερίων στο έμβολο – παραγωγή
μηχανικής ενέργειας
ε προπορεία ανοίγματος βαλβίδας εξαγωγής 30ο – 50ο πριν
το ΚΝΣ
εζ
εξαγωγή των καυσαερίων
ζ βραδυπορεία κλεισίματος βαλβίδας εξαγωγής 5ο – 40ο
μετά το ΑΝΣ
αζ επικάλυψη βαλβίδων ή παλάτζο συνήθως 20ο ( βαλβίδες
ταυτόχρονα ανοιχτές στο τέλος της εξαγωγής του προηγούμενου κύκλου , αρχή
εισαγωγής του νέου κύκλου)
|
49)
Περιγράψτε το κυκλικό διάγραμμα 2χρονου Diesel κινητήρα
|
α : ψεκασμός του πετρελαίου με προπορεία 25ο-10ο
πριν το ΑΝΣ
α-ΑΝΣ-β : αυτανάφλεξη και καύση του πετρελαίου
β: τέλος καύσης μέχρι και 0ο-200
μετά το ΑΝΣ
βγ: εκτόνωση καυσαερίων στο έμβολο-παραγωγή
μηχανικού έργου
γ: αρχίζει η εξαγωγή των καυσαερίων 85ο-60ο
πριν το ΚΝΣ
δ: αρχίζει η σάρωση 55ο-40ο
πριν το ΚΝΣ
γ-ΚΝΣ-ζ : εξαγωγή καυσαερίων
δ-ΚΝΣ-ε : σάρωση των καυσαερίων από την πίεση
του εισερχόμενου αέρα, η πίεση της σάρωσης εξασφαλίζεται από μια αεραντλία
ε: τελειώνει η σάρωση 40ο-55ο μετά το ΚΝΣ
ζ: τελειώνει η εξαγωγή 60ο-85ο
μετά το ΚΝΣ
ζα: συμπίεση αέρα
|
50)
Ποια είναι τα πλεονεκτήματα των Diesel κινητήρων
σε σχέση με τους βενζινοκινητήρες;
Απ: α)η μικρότερη
κατανάλωση, β)ο μεγαλύτερος θερμικός συντελεστής απόδοσης, γ)η μεγαλύτερη
διάρκεια ζωής, δ)η αξιοπιστία, ε)η λιγότερη συντήρηση, στ)η μεγαλύτερη ροπή,
ζ)η καλύτερη κατανομή της ροπής, η)η ασφαλέστερη χρήση του καυσίμου
51)
Ποια είναι τα μειονεκτήματα των Diesel κινητήρων
σε σχέση με τους βενζινοκινητήρες;
Απ: α)η μικρότερη
ισχύς, β)πιο ογκώδης και βαριά κατασκευή, γ)πιο θορυβώδης λειτουργία, δ)ο
μικρότερος λόγος της παραγόμενης ισχύος προς τον κυβισμό της μηχανής, ε)ο
μεγαλύτερος λόγος του βάρους της μηχανής προς την ισχύ της μηχανής,
στ)περισσότερο καπνός στα καυσαέρια, ζ)πιο δυσάρεστη οσμή στα καυσαέρια,
η)μεγαλύτερο κόστος κατασκευής.
Ο διδάσκων
καθηγητής
Νικολαΐδης Δημήτρης
ΠΕ12.04 –
Μηχανολόγος Μηχανικός